spot_img
KotiUutisetTilitoimistojen taloushallintojärjestelmissä hyvät verkkolaskuvalmiudet

Tilitoimistojen taloushallintojärjestelmissä hyvät verkkolaskuvalmiudet

Kysyimme suomalaisilta ohjelmistoyrityksiltä, jotka toimittavat tilitoimistoille taloushallintojärjestelmiä, ohjelmistojen valmiuksista 1.4.2020 mennessä:

• lähettää verkkolaskustandardien uusimpien versioiden 3.0  mukaisia verkkolaskuja laskutustoiminnosta JA
  • vastaanottaa näitä ostolaskujen käsittely- / ostoreskontratoiminnossa.

Vastausten perusteella tilitoimistojen ohjelmistojen valmiudet eurooppalaisen standardin mukaiseen verkkolaskuun ovat keskimäärin hyvällä tolalla. Uudet versiot toimitetaan likimain kaikista ohjelmistoista ennen huhtikuun alkua, jolloin Suomen valtio edellyttää tavarantoimittajiltaan ja palveluntarjoajiltaan eurooppalaisen standardin mukaisia verkkolaskuja.

Monet ohjelmistoyritysten edustajista olivat huolissaan pk-yritysten käyttämien räätälöityjen laskutusjärjestelmien valmiuksista. Laskutusjärjestelmätoimittajat tai asiakkaat eivät ole välttämättä lainkaan havahtuneet järjestelmien päivitystarpeeseen. Suomessa pk-yrityksissä on käytössä satoja erilaisia toimialakohtaisia tai yrityskohtaisesti räälöityjä laskutusjärjestelmiä.

Lähde: MyNewsDesk