spot_img
KotiUutisetSuomalaisnaiset suunnittelevat talouttaan tunnollisemmin ja puhuvat siitä avoimemmin kuin miehet

Suomalaisnaiset suunnittelevat talouttaan tunnollisemmin ja puhuvat siitä avoimemmin kuin miehet

Klarnan tutkimuksen mukaan suomalaisnaiset keskustelevat raha-asioistaan avoimesti ja kokevat olevansa vastuullisia rahankäyttäjiä.

Suomalaisnaiset pitävät itseään suunnitelmallisina ja vastuullisina rahankäyttäjinä. Tämä ilmenee Klarnan tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin rahankäyttöön liittyviä tapoja ja asenteita kymmenessä maassa.

Tutkimuksen mukaan suomalaisnaisilla on miehiin verrattuna matalampi kynnys puhua omasta taloudestaan, ja 69 % naisista pitää itseään vastuullisena rahankäyttäjänä. Avointa rahakeskustelua naiset pitävät tärkeänä tabujen rikkomiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Naiset ovat myös miehiä suunnitelmallisempia taloudenpidossaan: 57 % naisista kertoo suunnittelevansa omaa talouttaan tulevaisuutta silmällä pitäen, kun miehistä raha-asioitaan suunnittelee tutkimuksen mukaan 52 %.

Palkoista ja omasta taloudesta puhutaan

Naiset puhuvat taloudesta avoimesti ja melkein puolet (46 %) suomalaisnaisista kertookin puhuvansa ystäviensä kanssa palkastaan. Miehistä näin kertoo tekevänsä 38 %. Vain 12 % suomalaisnaisista kertoo, ettei puhu ollenkaan palkka-asioista ystäviensä kanssa.  

”On hienoa, että naiset puhuvat palkoistaan avoimesti. Naisten ja miesten väliset palkkaerot ovat fakta ja vaikka palkkatasa-arvon saavuttamiseksi vaaditaan isompia yhteiskunnallisia tekoja, on palkoista puhuminen ruohonjuuritasolla oikea suunta isompaan muutokseen. Palkoista puhuminen edistää erityisesti oman osaamisen hinnoittelua niillä aloilla, joilla palkkaan voi vaikuttaa omilla neuvottelukyvyillään”, sanoo Jannica Nyman, Klarnan markkinointijohtaja Suomessa. 

Säästämisessä on eroja

Tutkimuksen mukaan suomalaisnaiset ovat myös innokkaita säästämään. Naiset ovat miehiä aktiivisempia säästämään lyhyellä aikavälillä (naiset 47 %, miehet 38 %). Miehistä isompi osa (31%) kuitenkin kertoo säästävänsä eläkettä varten (naisista 22 %) ja uskovansa pystymään isompiin hankintoihin, kuten oman kodin ostoon (miehet 28 %, naiset 20 %).

Klarnan teettämään tutkimukseen osallistui noin 20 000 kuluttajaa kymmenestä maasta: Alankomaat, Australia, Espanja, Iso-Britannia, Itävalta, Norja, Ruotsi, Saksa, Suomi ja Yhdysvallat.